Адаптація – відповідальний етап життя маленького школяра, вчителів, батьків, адже саме в цей період шестирічний першокласник приймає й освоює шкільні норми, у нього формується інтерес до шкільного життя, з’являється віра в свої сили, діти дорослішають.
Робота з шестирічними дітьми передбачає обов’язкове врахування фізіологічних та психологічних особливостей. Деякі з психологічних особливостей маленьких учнів сприяють організації навчального процесу в першому класі, а інші – ускладнюють її.
Психологічні умови адаптації дитини до школи:
- створення сприятливого психологічного клімату в ставленні до дитини всіх членів сім’ї; - роль самооцінки дитини в адаптації до школи; - перша умова шкільного успіху – самоцінність дитини для її батьків; - обов’язкове виявлення батьками інтересу до школи, класу, до кожного прожитого дитиною шкільного дня; - неформальне спілкування зі своєю дитиною після проведеного в школі дня; - обов’язкове знайомство з однокласниками дитини, спілкування з ними після школи; - недопустимість фізичних засобів впливу, залякувань, критики на адресу дитини, особливо в присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків); - виключення таких засобів покарання, як позбавлення задоволень, фізичних та психічних методів впливу; - урахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання; - надання дитині самостійності під час навчальної роботи й організації обгрунтованого контролю за її навчальною діяльністю; - заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи. Моральне стимулювання досягнень дитини. Розвиток самоконтролю та самооцінки.